Khasiat Minuman Detox Untuk Tubuh Kita

Ramai antara kita yang inginkan tubuh badan yang sihat di samping mempunyai bentuk tubuh yang menarik. Jalan pintas adalah dengan memakan bahan-bahan atau pil yang di katakan mampu mendetox, membuang lemak dan menguruskan tubuh badan tanpa kita fikirkan kesan sampingan yang bakal kita hadapi kemudian hari. Bagi mereka yang berkemampuan pula mengambil pendekatan mudah dengan mengunjungi pusat perampingan badan. Sedar-tak sedar kita telah mengeluarkan belanja yang besar semata-mata ingin mendapatkan bentuk tubuh yang kita inginkan. 


Tahukah anda, bahawa anda sendiri boleh melakukan proses mendetox atau menyingkirkan bahan toksik, lemak atau bahan buangan dari tubuh anda. Apa yang penting sentiasa mendispilinkan diri, jaga pemakanan yang seimbang dan sihat serta kerap melakukan aktiviti membuang toksik atau lebih mudah lagi melakukan senaman ringan. 

Cara Membuat Minuman Detox :


  1. Ambil gelas dan isi dengan air dingin hingga setengahnya.
  2. Ambil setengah lemon segar dan peras ke dalam gelas air. Pastikan agar biji dan pulp-nya tidak ikut masuk kedalam gelas.
  3. Tambahkan 2 sendok makan sirup Maple murni.
  4. Tambahkan sejumput bubuk jahe pada larutan air dan lemon.
  5. Ambil sendok dan aduk hingga rata.
  6. Tambahkan kembali air dingin hingga gelas menjadi penuh. Aduk lagi larutan hingga tercampur merata.
  7. Minum segelas minuman detoks ini enam sampai delapan kali sehari selama tujuh sampai empat belas hari untuk menurunkan berat badan dan menghilangkan racun dari tubuh (detoksifikasi).

Detox atau detoksifikasi adalah merupakan suatu proses pembersihan tubuh daripada segala macam kotoran dan racun-racun yang secara tidak sengaja atau tanpa kita sedar telah masuk di dalam badan kita dalam jangka masa yang lama.

Detox merupakan proses penyingkiran bahan toksik, racun, lemak atau bahan buangan dari tubuh badan manusia. Badan manusia mempunyai sistem detox sendiri iaitu hati, usus dan ginjal. Apabila kita berpuasa, badan akan melakukan proses detox semulajadi. Detox dilakukan untuk memastikan sistem penghadaman usus bekerja dengan sepatutnya dan memastikan kulit bersih serta segar. Selain itu ia juga turut memastikan sistem buah pinggang kita berjalan dengan lancar.

Sumber : Minuman Detox

0 Response to "Khasiat Minuman Detox Untuk Tubuh Kita"

Post a Comment